14 July 2013

Problem Kereta PROTON Savvy AMT

Assalamualaikum readers,

Haa..tajuk kali ni memang lain dr ape yg pernah Cik Diha post. Setelah mengkaji ape permasalahan tentang kereta berikut, tiba2 dengan eksaitednya, Cik Diha nak mulakan menaip new post kt blog ni.

Tak tau kereta Savvy yg mana 1? Ni ha...


Gambar sekadar copypaste Google Image. Tak penah plak amik gmbar keta tu walau sekali.
Yepp...dats rite! Kaler oren, berkilat cmtu, enjin okay & paling penting, kakak pnya pakai AMT. Automatic Manual Transmission. Maksudnya both gear auto n manual are available. Savvy keluar 2 jenis iaitu Manual sahaja or AMT. Takde full auto okey?

*SEJARAH* panjangnya...please proceed lps garisan putus2 klo xnak baca :)
Bermula dengan sejarah masa beli kereta tu, kakak Cik Diha yg beli masa dia mula2 kje kat KL. Tak silap, around tahun 2008. Dia lepas Master trus kje sana, so agak payah utk bergerak, terus dia nak beli kereta. Dia pentingkan keta jimat minyak, well yes, Savvy is the car. Time tu Cik Diha baru msuk kolej kat N9, and terasa WOW, kakak ade kereta sendiri. Hehehe~

Baru 1++ tahun kereta tu dengan kakak, dia kena berpisah pulak sebab dah kawin n tak kerja dah. Hubby dia nak tanggung dia, so kereta itu secara rasminyanya pulang terkedek-kedek ke kampong (ewahhh, ade driver la yg bwk keta tu, takkan savvy ade kaki gerak kedek-kedek cmtu :p). Kat kampung ade la dalam 2++ tahun Savvy tu tersidai tersadai kat umah untuk Abah ulang alik ke surau. Abah juga yang sambung bayar bulan2 kereta tu. Sakit jugak nak bayar 1 bjik Avanza, 2 bijik Kancil and 1 bjik Savvy oleh keluarga Daud, manakala Cik Diha plak ase bersyukur dapat ringankan beban family dgn bantuan biasiswa JPA masa diploma dulu kat UiTM Kedah.

Kebetulan, habis diploma, Cik Diha dapat kerja construction kat Kulim under company M+W High Tech Project Malaysia (M+W Group) nak buat kilang Infineon lagi satu. So nak ade kereta. (Kepada sesiapa yang nak kje dgn construction, this is the best. Bkan bina umah, dia bina kilang or lab semua high tech punya. Kulim kan bandar high tech, so ape lagi, memang gaji masyukkkk (melebih pulak). Lagi info pasal kompeni ni & kejayaan dia klo berminat nak keje, tgk sini!)


Cari dlm gugel lg. Xde M+W Malaysia. Hambik je la ni~

Ehem, sambung tempat tadi. So, nak ade kereta. Sejak diploma smpai zaman pertengahan kje tu, Cik Diha pakai kancil manual je. Dalam jem atas Jambatan Penang nak balik keje pon, gagah jugak la dok hunus kaki kiri tekan clutch keras tu. Hari-hari taw! Lagi bagus dari Savvy tuh. Bila lpas zaman pertengahan n CEO Asian region asyik dok mai kat site office Cik Diha, mula la segan nak bawak kancil tu ha. Parking punya baik la tang depan project manager omputeh tu (ye la, asyik mai awai ja)..hahaha...abah pon suh tukar. Bagi balik kancil, abah bg savvy sbb xsape dlm family selain Cik Diha, abah n owner savvy tu yg reti drive gear AMT dia tuh...So, selama 1++ tahun, Cik Diha la pulak pembantai savvy itu. :)
-----------------------------------------------


Hadoi, panjangnya intro! Mai cheq nak habaq pa dia problem qeta savvy ni.

1) AMT Gear 
Masalah: Gear tak masuk, atau susah nak masuk.
Punca: AMT Pump/Accumulator/ECU failure.
Cara Pemyelesaian: Service AMT Pump/Tukar Accumulator/Tukar ECU or Reset ECU setting

2) Coil problem (Old Model)
Masalah: Kereta begerak dalam keadaan jerking (Tersengguk-sengguk).
Punca: Salah satu cable coil bocor.
Cara penyelesaian: Tukar kepada coil version baru jenis asing/potong dan sambung dgn coil iswara.

3) TCD @ Flywheel Sensor
Masalah: Susah nak start
Punca: TDC: Tip kotor/sambungan @ connection longgar - kedudukan nyer dibawah hose water radiator
Cara penyelesaian: Tukar TDC jenis baru/cuci tip sensor/solder diconnection TDC.

4) Power Steering Sensor
Masalah: Minyak power steering bocor @ meleleh di sebelah kanan / minyak akan berkurangan perlu di top up selalu
Punca: Bocor ditengah-tengah connection sensor.
Cara penyelesaian: Tukar sensor renault WAJA 1.8 or Renault Kangroo/boleh seal dgn silicone but on the performance x sure.

5) Aircond Switch
Masalah: Patah
Punca: Klip tombol suis tak kuat cepat patah
Cara penyelesaian: Temperory boleh guna gam gajah, buat long term kena beli baru dan gantikan.

6) Speedo Meter
Masalah: Meter akan drop sendiri
Punca: Meter dah kondem/bergantung atas keadaan semasa, ada juga yang kena tak sampai 50K atau 3 thn.

Cara penyelesaian: Tukar baru.


Sumber dari online forum ProCC atau Kelab Proton Malaysia= here!

Betul...masa Cik Diha pakai keta tu, langsung tak ade masalah. TIPULAH! Ade 1 masalah major gile2 masa penggunaan around 6bln pertama. Wiper cermin keras. Okeh. Cable plug pecah. Ade pulak bawak dari Kulim ke UiTM Merbok tu, naik highway boleh g 60kmh je...adoi...semput da keta tu. Tersengguk-sengguk! Waktu kritikal nak g buat clearance tamat diploma kat UiTM nuh dia nak buat hal. Sampai je UiTM, terus mati. Xleh start dah. Gelabah nak mampos!

Kol la kawan yang boleh membantu. Ade la kawan Cik Diha ni polis kat area tu, kawan sejak masuk dip lg... (nampak tak? itu gunanya kenal ramai orang)..dia mai tolong, g workshop area dpn UiTM gak. Dia taw dah penyakit Savvy ni...cable plug. Dia cabut punya cabut enjin tu, tudia, hancur sebatang cable plug tu. Memang tak start la keta....

Pendek jadinya...Yg putih2 tu serdak dia la...

Pomen kata kena bli baru...tudiaaaaaa. Pi kedai kat pekan Sungai Petani tu, dia tanya nak ori ka, kureng punya? Nahai punya mahai... Had ori, RM300++. Had kureng tu, RM160. Boleh tahan setahun n kena tukar lg sebab akan jadi lagi macam dalam gambar tu. Kawtim dengan BIG BOSS kat umah, kawtim dgn apek tu, kawtim dgn kawan polis tu, RM200 gak la sbb kne beli spark plug dia, plug opener pon tak de kat workshop tu sbb dia bukan specialist Savvy pong....Ye la, almaklum la, Savvy ni teknologi Renault (baca dlm online). Barang dia lain mcm dri Proton lain. Lebuh duit. Haihh~~~

Until then, takde prob lain. Nak masuk UUM, pulangkan balik savvy ke kampong dgn sebaiknya. Abah lagi sekali guna utk pi surau. Yeah, masih dlm keadaan baik. UNTIL THEN, now kat kampung ni sebab cuti sem ni ha, Savvy buat perangai lg! This time mmg serious pnya masalah n jgn sesekali dibawa berjalan jauh sebab mungkin boleh eksiden.

1) Gear bertukar sendirinya mcm hantu/sama dengan masalah nombor 1 kat atas tadi & memang bahaya. Solution dia kene matikan enjin n start balik. (ni mungkin masalah elektronik dia or ECU mcm peng'forum' 2 kata) *Nak taw camne, tekan link n tengok video ni sampai habis*

2) Sama dgn masalah nombor 4. Kena selalu top up minyak steering dia. Haih..duit lagi...masalah ni sejak time keje dulu.

3) Sama lagi dgn nombor 5. Tapi minor je...but, rimas la rosak2 ni...!!!

4) Tayar tobek. Well, its not my fault. Tiba2 tertengok tayar ade yg tobek balik cuti midsem ari tu. Family xde duit lg nak bli tayar. Tggu sponsor dri siblings lain. Hehehehe...

Well, secara amnya, konklusinya, in a nutshell, to conclude, dan sebagainya....Cik Diha tak menggalakkan anda, anda, dan anda untuk membeli Proton Savvy walau 1st hand ka, 2nd hand ka. JANGAN pilih kalau boleh. Kalau ampa kaya, mau pi repair keta savvy tu tiap bulan maintenance macam BMW takpa laa...heee~

Okeh la...sepanjang malam ni tak boleh tido pulak sebab demam ni ha, tapi dok rajin plak la menaip. Cukup takat ni, sebab Cik Diha nak pi bersahur...tup2 jam da pukul 4.45am. Maka dengan ini selamat bersahur dan salam Ramadan yang ke 5! :)

0 pengomen tegar berkata...:

Post a Comment

Nak komen? Sile..sile...

 
The Aristocats - Marie